حرکت به سوی هر مقصدی، نیازمند برنامه‌ریزی گسترده و سازگاری با شرایط جدید است. برای مثال، یکی از بزرگترین تغییراتی که مهاجران هنگام مهاجرت به کانادا با آن مواجه خواهند شد، اسکناس‌ها و سکه‌های متفاوت است. همچنین برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی این واحد ارزی دارند، آشنایی بیشتر با دلار کانادا ضروری به نظر می‌رسد. اگر به این دلایل یا هر دلیل دیگری به دنبال آشنایی بیشتر با دلار کانادا هستید در ادامه با ما همراه باشید.

 واحد پول کانادا چیست؟ 

دلار کانادا (CAD) در سال 1858، به عنوان واحد پول رسمی کانادا معرفی شد. نماد دلار کانادا $ است و نماد‌هایی مانند CA$، Can$ و C$ نیز گاهی اوقات برای تشخیص دلار کانادا از سایر ارز‌های دلاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر تصمیم به ارسال حواله دلار کانادا به سایر کشور ها را دارید، می توانید با مراجعه به صرافی کیان دلار کانادا را به سراسر جهان از طریق حواله دلار کانادا ارسال کنید. 

https://kiyanexchange.com/service/currency-remittance/canadian-dollar-remittance/

اسکناس‌های دلار کانادا توسط بانک مرکزی کانادا (BOC) توسعه و توزیع می‌شود. این واحد ارزی در پنج ارزش 5، 10، 20، 50 و 100 دلاری منتشر می‌شوند. هر CAD به 100 سنت تقسیم می‌شود و سکه‌های آن توسط ضرابخانه سلطنتی کانادا در هفت عیار صادر می‌شود که عبارتند از: 1c، 5c، 10c، 25c، 50c، $1 و $2.

CAD پس از دلار آمریکا (USD)، یورو (EUR)، پوند انگلیس (GBP) و ین ژاپن (JPY) به عنوان پنجمین ارز پس انداز شده در جهان شناخته می‌شود. همچنین دلار کانادا که ششمین ارز پرمعامله در سطح جهان است، به دلیل منابع طبیعی غنی و صادرات مواد خام قابل توجه کانادا، با عنوان ارز کالا نیز شناخته می‌شود.

تاریخچه دلار کانادا

در ادامه به بررسی تاریخچه دلار کانادا خواهیم پرداخت:

  • در اوایل دهه 1660، به دلیل اینکه استعمارگران فرانسوی، سکه را به کانادا آوردند، ارز برای اولین بار در کشور معرفی شد.
  • در سال 1821، اولین اسکناس توسط بانک مونترال منتشر شد. پس از مدتی، این اسکناس به عنوان روش اصلی پرداخت در کشور مورد استفاده قرار گرفت.
  • در سال 1841، استان کانادا، به عنوان مستعمره بریتانیا، پوند کانادا را پذیرفت.
  • در سال 1851، کانادا به صورت قانونی این واحد پول را تصویب کرد و پوند استرلینگ معرفی شد.
  • در سال 1853، طبق قانون پارلمان استان کانادا، استاندارد طلا در کشور ایجاد شد.
  • در سال 1858 دلار کانادا جایگزین پوند کانادا شد.
  • در سال 1871، قانون واحد پول به تصویب رسید و جایگزین بسیاری از واحد‌های پولی مختلف استان‌ها دلار ملی کانادا شد.
  • در سال 1934 بانک کانادا تأسیس شد و یک سال بعد اولین اسکناس را منتشر کرد.
  • در طول جنگ جهانی اول، استاندارد طلا به طور موقت کنار گذاشته شد.

  • در طول جنگ جهانی دوم، دلار کانادا به دلار آمریکا با نرخ مبادله ثابت یک به یک انجام می‌شد.
  • در سال 1949، استفاده از پوند انگلیس به دلیل کاهش ارزش پوند متوقف شد و دلار کانادا با دلار آمریکا در ارتباط بود.
  • در سال 1950، کانادا تصمیم گرفت که یک ارز شناور داشته باشد. با این حال، CAD مجدداً از سال 1962 تا 1970 به دلار آمریکا گره خورده بود.
  • پس از سال 1970 دلار کانادا به یک ارز شناور تبدیل شد.

اسکناس دلارکانادا

پنج اسکناس کاغذی کانادایی به ارزش پنج دلار، 10 دلار، 20 دلار، 50 دلار و 100 دلار است. هر نوع از این اسکناس‌ها رنگ پر جنب و جوش خود را دارد و دارای پرتره‌ای از یک رهبر برجسته کانادایی در طرف مقابل است. دولت کانادا معمولاً هر 10 سال یک بار تصاویر روی اسکناس‌ها را تغییر می‌دهد. انواع اسکناس‌های کانادا در زیر آمده است:

  • اسکناس‌های پنج دلاری به رنگ آبی هستند و تصویری از ویلفرد لوریه را نشان می‌دهند که اولین نخست وزیر فرانسوی-کانادایی در تاریخ کانادا بود.
  • اسکناس‌های 10 دلاری بنفش هستند و پرتره‌ای از اولین نخست وزیر کانادا، جان مک دونالد را نشان می‌دهند.
  • اسکناس‌های 20 دلاری سبز رنگ هستند و تصویری از ملکه الیزابت دوم دارند که تا زمان مرگش در سال 2022 پادشاه کانادا بود. انتظار می‌رود چهره شاه چارلز سوم در سال‌های آینده جایگزین پرتره او بر روی اسکناس‌ها و سکه‌های 20 دلاری شود.
  • اسکناس‌های 50 دلاری قرمز رنگ هستند و بر روی آن‌ها تصویر ویلئام لیون مکنزی کینگ، که در طول جنگ جهانی دوم به عنوان نخست وزیر کانادا خدمت می‌کرد، نشان داده شده است.
  • اسکناس‌های 100 دلاری قهوه‌ای رنگ هستند و پرتره‌ای از رابرت بوردن که در جنگ جهانی اول نخست وزیر کانادا بود را نشان می‌دهد.

سکه‌های دلارکانادا

پنج سکه وجود دارد که به طور مرتب در کانادا مورد استفاده قرار می‌گیرند: لونی، تونیز، ربع، سکه و نیکل. روی هر سکه کانادایی تصویر ملکه الیزابت دوم در یک طرف وجود دارد. و در سمت دیگر مقدار آن درج شده است. همچنین ممکن است گهگاه سکه‌های مسی با دو برگ افرا و سکه‌های 50 سنتی که نقره‌ای رنگ هستند را بینید که تصویر نشان ملی کانادا را در یک روی خود نشان می‌دهند. این سکه‌ها چندان رایج نیستند زیرا دولت کانادا در حال حاضر در حال حذف تدریجی استفاده از پنی است و سکه 50 سنت به ندرت استفاده می‌شود.

لونی یک سکه طلایی رنگ است که یک دلار کانادا ارزش دارد. این سکه تصویری از لون بر روی خود دارد که پرنده ملی کاناداست. با ارزش‌ترین سکه کانادا، تونی است که ارزش آن دو دلار کانادا است. سکه‌های دو رنگ مشخصی هستند که در یک طرف آن تصویر خرس قطبی وجود دارد.

ارزش سه سکه دیگر سنت است که از دلار کمتر است. این سکه‌ها نیز طرح‌های منحصر به فردی بر روی خود دارند. ربع آن بیست و پنج سنت یا یک ربع دلار ارزش دارد و همراه با عکس یک کاریبو است. دایم‌ها ده سنت ارزش دارند و تصویری از The Bluenose را نشان می‌دهند که یک قایق بادبانی معروف کانادایی است. نیکل‌ها پنج سنت ارزش دارند و تصویری از یک بیور را نشان می‌دهند.

ویژگی‌های پول کانادا

در ادامه چند مورد از ویژگی‌های دلار کانادا را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • دلار کانادا را loonie، buck، huard و piastre نیز مینامند.
  • در سال 2011، بانک کانادا سری جدیدی از اسکناس‌ها به نام Frontier Series را منتشر کرد.
  • با برداشتن سکه 1 سنت یا پنی، از گردش، معاملات نقدی به حدود 5 سنت گرد می‌شود. با این حال، معاملات غیر نقدی همچنان با دقت 1 سنت انجام می‌شود.
  • کانادایی‌ها عاشق برگ‌های افرا خود هستند! برگ نمادین افرا فقط بر روی پرچم این کشور تزئین نشده است، بلکه روی چندین سکه و اسکناس دلاری نیز گنجانده شده است!

ارزش دلارکانادا بر چه اساس است؟

ارزش دلار کانادا بر اساس وضعیت اقتصادی این کشور تعیین می‌شود. در ادامه وضعیت اقتصادی کانادا را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ابتدا باید بدانید، کانادا یک اقتصاد مختلط است و صنعت خدمات، بیش از 70 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. در سال 2020، کانادا نهمین اقتصاد ملی بزرگ از نظر تولید ناخالص داخلی بود و تولید ناخالص داخلی این کشور تقریباً 1. 75 تریلیون دلار آمریکا برآورد شد.

صنایع اصلی این کشور مواد شیمیایی، چوب، محصولات کاغذی، محصولات غذایی، مواد معدنی و تجهیزات حمل و نقل هستند. ارزش کالا‌های کانادا 33. 2 تریلیون دلار تخمین‌زده می‌شود که این کشور را به عنوان سومین کشور ثروتمند از نظر منابع طبیعی در سطح جهان قرار می‌دهد.

این کشور پس از ونزوئلا و عربستان سعودی سومین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد. کانادا چهارمین صادرکننده بزرگ نفت و گاز طبیعی در جهان است. محصولات صادراتی نیز شامل هواپیما، مخابرات، چوب، نفت، نفت خام، الکترونیک، پلاستیک و ماشین آلات می‌شود. محصولات وارداتی این کشور عبارتند از وسایل نقلیه موتوری، ماشین آلات، تجهیزات، کالا‌های بادوام، برق، مواد شیمیایی و الکترونیک.

بر اساس شاخص ادراک فساد، کانادا به عنوان یکی از کمترین میزان‌های فساد در جهان شناخته می‌شود. بورس اوراق بهادار تورنتو با بیش از 1500 شرکت فهرست شده که مجموعاً دارای ارزش بازار بیش از 3 تریلیون دلار آمریکا هستند، به عنوان هشتمین بورس اوراق بهادار بزرگ از نظر ارزش بازار در سطح جهانی رتبه‌بندی می‌شود.

آیا دلارکانادا پشتوانه طلا دارد؟

به صورت فیزیکی دلار کانادا با استفاده از طلا پشتیبانی نمی‌شود. پول کانادا یک ارز فیات بوده و پشتوانه واقعی آن اعتماد مردم است.

جمع‌بندی

به طور کلی، دلار کانادا یک واحد پولی است که در کانادا به عنوان ارز اول مورد استفاده است و توسط بانک مرکزی کانادا تنظیم می‌شود. این واحد پولی معمولاً مقداری ارزشمند‌تر از دلار آمریکا است و در بازار جهانی نیز تحت تأثیر اقتصاد پویای کانادا قرار دارد. دلار کانادا به عنوان یکی از واحد‌های پولی محبوب و قدرتمند جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تجارت، سرمایه‌گذاری و تبادلات بین‌المللی دارای اهمیت زیادی است. این واحد پولی به دلیل پایداری و قدرت خرید مناسب خود، جایگاه مهمی در بازار ارز دارد و برای تعیین ارزش کالا‌ها و خدمات در داخل و خارج از کشور کانادا بسیار حیاتی است.