سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش پوند برابر با ارزهای بینالمللی در بازارهای مالی جهانی: یک بر

یکی از سوالات همیشگی برای کسانی که در بازار ارز کار می‌کنند این است که به جای ارزهای کنونی خود ارز دیگری خریداری کنند یا نه. اگر دلار دارند پوند خریداری کنند؟ اگر پوند دارند یورو را جایگزین کنند؟ یا اگر یورو دارند به سراغ خرید دلار بروند یا نه؟

دو نوع پاسخ به این سوالات وجود دارد. پاسخ تکنیکال که بر اساس تغییرات اخیر ارزش و نرخ ارزها انجام می‌شود و پاسخ بنیادی که روند طولانی مدت و اقتصاد پشت ارزها را ارزیابی می‌کند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که با توجه به تحلیل‌های بنیادی باید به سراغ خرید و ذخیره‌ی پوند برویم یا آن‌ها را با ارزهای دیگری معاوضه کنیم. اگر شما نیز به مقایسه‌ ارزش پوند با ارزهای رایج دنیا علاقه دارید در این مقاله با ما همراه باشید.

مقایسه ارزش پوند با ارزهای رایج

در ادامه به مقایسه ارزش پوند با ارزهای رایج دنیا از جمله دلار، یورو، ین ژاپن و یوآن چین که از قدرتمندترین ارزها نیز هستند خواهیم پرداخت تا به شما در تصمیم گیری برای خرید و فروش ارزهایتان کمک کنیم.

مقایسه‌ ارزش پوند با دلار

طی سال‌های بعد از جنگ دوم جهانی با پیشرفت آمریکا در اقتصاد جهانی، ارزش دلار نسبت به پوند بیشتر شد. اما همچنان هر یک پوند از یک دلار ارزشمندتر بود. دوران پس از جنگ عراق و افغانستان دوباره پوند نسبت به دلار ارزشمندتر شد. در سال‌های اخیر هم پوند و دلار فراز و فرودهایی را تجربه کردند اما مشخصا در یک سال گذشته دلار نسبت به پوند صعود کرد. به گونه‌ای که نرخ پوند برابر 1.42 دلار در یک سال قبل بوده که اکنون به 1.26 دلار رسیده است. علت این مسئله را باید رشد اقتصاد آمریکا در پرتو پیشرفت‌های دنیای مجازی دانست. نکته‌ای که تقریبا آمریکا در آن یکه تاز میدان است.

مجموعه‌ی پنج شرکت AFGAM شامل اپل، فیس بوک (متا)، گوگل، آمازون و مایکروسافت امروزه بازاری به بزرگی تمام جمعیت جهان دارند و طبیعی است که آمریکا به عنوان میزبان هر 5 شرکت بتواند توان خود در اقتصاد جهانی را افزایش دهد. قطعا یکی از تاثیرات این موضوع نیز افزایش ارزش پول ملی آمریکا است. البته باید گفت که طی سال‌های گذشته سرمایه گذاری انگلیس در silicon valley افزایش یافته تا از این طریق سهمی از بازار فضای مجازی را به خود اختصاص دهد. اما هم چنان بعید است که بتواند به رقیبی جدی برای آمریکا در این زمینه تبدیل شود. پس احتمالا تا اطلاع ثانوی دلار نسبت به پوند رشد بیشتری داشته باشد.

دلار

مقایسه‌ ارزش پوند با یورو

یورو رقیبی جدی اما جوان برای پوند است. همان طور که هویت طلبی انگلیسی‌ها اجازه نداد ارز قدیمی خود را با ایجاد بازار یورو در اروپا حذف کنند، سیاست‌های انگلیس هم اجازه نداد پوند نسبت به یورو کاهش ارزش جدی پیدا کند. هرچند از ابتدای به وجود آمدن یورو، ارزش پوند نسبت به این ارز نزولی بوده است؛ اما باید گفت که در 5 سال گذشته ارزش پوند نسبت به یورو صعودی بوده و همین روند در یک سال گذشته هم ادامه داشته است. با جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا به عنوان یکی از سه غول اقتصادی اروپا، حوزه پوند در کوتاه مدت قدرتمندتر شد، هرچند در بلند مدت احتمالا نتیجه عکس بدهد. از سوی دیگر جنگ اوکراین در شرق اروپا یورو را بیش از پوند متاثر کرده و موجب کاهش ارزش نسبی آن شده است. به همین دو علت ارزش هر پوند در یک سال گذشته از 1.16 یورو به 1.18 یورو رسیده است. لازم به ذکر است که در برهه‌ای از یک سال گذشته پوند تا 1.21 یورو هم رسید.

یورو

مقایسه‌ ارزش پوند با ین ژاپن

بدون شک ژاپن یکی از عجیب‌ترین اقتصادهای جهان در قرن بیستم و بیست و یکم بوده است. کشوری که از نهایت فقر و عقب افتادگی به نهایت ثروت و پیشرفت رسید. اما نکته عجیبش این است که ین ژاپن نسبت به پوند بسیار کم ارزش است. هر پوند هم اکنون 160 ین ژاپن محاسبه می‌شود. پس چطور ژاپن سومین اقتصاد جهان است و از بریتانیا هم جلو زده؟

ژاپن صعود خود را پس از جنگ دوم جهانی شروع کرد و در دهه 80 میلادی به آن شتاب بخشید. آن زمان هر پوند 437 ین ژاپن بود. پایین بودن ارزش پول ژاپن یعنی کارگران ارزانی در ژاپن هستند. به این شکل ژاپن ضعف پول ملی خود را به فرصتی برای ایجاد اشتغال از طریق سرمایه گذاری خارجی بدل کرد. کاری که در دو دهه‌ی گذشته هم توسط چین انجام شده است. از آن زمان ژاپن یک روند صعودی در اقتصاد را در پی گرفت و به این شکل توانست ارزش پول خود را 3 برابر کند. البته در سال‌های گذشته این روند صعودی تا حدودی نوسان داشته اما به طور کلی ین ژاپن در طی 4 دهه به خوبی خود را تثبیت کرده و نسبت به پوند رشد داشته است. از سوی دیگر به علت ساختار دموکراتیک ژاپن به نظر می‌آید این روند صعودی در طولانی مدت حفظ شود و همچنان شاهد افزایش ارزش ین ژاپن نسبت به پوند و حتی دلار و یورو باشیم.

ین ژاپن

مقایسه‌ ارزش پوند با یوآن چین

یوآن چین از ابتدای قرن 21 همان راهی را رفت که ژاپن 20 سال قبل شروع کرده بود. جذب سرمایه به واسطه‌ی پایین بودن ارزش پول ملی و ارائه‌ی کارگر ارزان؛ هدیه‌ای ارزشمند برای شرکت‌های بزرگ. دقیقا همان اتفاقی که برای ین ژاپن افتاد برای یوآن چین هم تکرار شد، افزایش ارزش. به گونه‌ای که نرخ پوند برابر با 13.65 یوآن در سال 2000 بود و حالا هر پوند به 8.45 یوآن رسیده است. البته سرعت رشد اقتصاد چین نسبت به ژاپن کندتر است که علت آن را باید در نظام سیاسی دیکتاتوری-کمونیستی چین جست و جو کرد. سیستمی که مانند نظام‌های لیبرال نیست و به تمام استعدادها فرصت شکوفایی نمی‌دهد و تنها استعدادهای نزدیک به ایدئولوژی خود را تقویت می‌کند. به همین سبب هم اگرچه چین دومین اقتصاد دنیا است اما این جایگاه را به سبب جمعیت بالای خود دارد. نکته‌ی دیگر در مورد اقتصاد چین و ارزش یوآن این است که افزایش ارزش آن مقطعی می‌باشد و سیستم سیاسی چین توسعه‌ی پایدار را تضمین نمی‌کند. در واقع هر آن ممکن است این سیستم دچار فروپاشی شود و به دنبال آن  ارزش یوآن کاهش یابد.

یوآن چین

در این مقاله به مقایسه ارزش پوند با ارزهای رایج دنیا همپون دلار، یورو، ین ژاپن و یوآن چین پرداختیم. حالا با توجه به این مقایسه‌ها و آشنایی با ارزش پوند نسبت به هر یک از ارزهای رایج دنیا و تحلیل های بنیادی آن‌ها، می‌توانید برای خرید و فروش پوند یا دیگر ارزهای خود تصمیم گیری کنید. اگر در این زمینه نیاز به یک صرافی آنلاین معتبر داشتید روی صرافی کیان انگلستان حساب کنید و بدانید که ما بهترین نرخ ها را برای شما در نظر گرفته ایم و امنیت حساب و پول شما را نیز تضمین خواهیم کرد.

صرافی کیان ارائه دهنده خدمات ارزی و نقل و انتقال پول خدمات خرید و فروش حواله پوند انگلیس را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.